15.12.13

Taubat Kiamat?

"Bi Iznillah"

Dua hari tak berkesempatan meloteh di dinding, terkejut dengan news feed yang mengalir dengan laju. Negara Timur Tengah diserang salji? Mesir? Jordan? Palestine? Syria?


Bagi sesetengah orang, memang sesuatu berita yang amat mengejutkan dan tak disangka. Kata mereka, Cairo (kalau tak silap) tidak pernah salji sejak 112 tahun yg lalu...?

Kata merekalah.

Maka, ada sesetengah orang pula terus beriman, dan dalam 6 rukun iman itu, dia paling beriman dengan Yaumul Qiyamah, Hari Akhirat. Maka keluarlah segala dalil-dalil, hadis-hadis, ayat-ayat yang mantop semuanya. Biarlah ianya dalil yang disepakati atau tidak, dalil yang sahih atau dhaif, yang penting kalau kita sampaikan perkara itu ini dijanjikan masuk syurga. Alhamdulillah.

Kata merekalah.

"Tanda-tanda kiamat sudah dekat kawan-kawan! Ayuh bertaubat secepat mungkin sebelum pintu tertutup! Taubat dengan seikhlas hati!...... Share dan Like! <3"

Ermm.. kata mereka jugak kot...? agaknya lah..?

Alhamdulillah. Bagus mereka ini. Respect pada mereka.
At least ada kesedaran walaupun sedikit... kan?

Tapi...... kan.... rasanya lah.... kan... sebenarnya kan... erm... ape ye... camne nak cakap ekk... pfft.

Rasanya macam dah belambak tanda-tanda kiamat yang Allah dah tunjukkan pada kita. Waktu sekolah dulu pon macam dah belajar pasal tanda-tanda kiamat dalam Pendidikan Islam. Jahiliyyah yang ada dalam hati diri sendiri pon macam tanda-tanda kiamat jugak...kot..?

Tapi dalam seminggu pon, solat taubat macam tak buat jugak. Okaylah bersangka baik. Bukan anda, kawan sebelah anda.

Apa motif sebenar Allah nak tunjukkan kekuasaanNya itu? Tersirat? Metaphoric?

Allah. Allah. Allah.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...