14.12.11

:: Kung Fu Panda VS Cerita Melayu ::

Salam!

Nak tau x??
Aku suuukaa sgt cerita Kung Fu Panda!



Bukan apa...
TAPI ade sesuatu dlm cerita ni yg membuatkan aku nk tgk berulang kali...

kartun mmg kartun...lawak mmg lawak (lawak gile)

TAPI


Dia punye pengajaran buat aku rase...SUBHANALLAH...

contoh :: Secrets Of The Furious Five ::

Mengisahkan bagaimana Mantis, Viper, Crane, Tigress, and Monkey menjadi 'warrior' yg hebat...

Umpama kita nak menjadi Mujahideen yg MANTAP!

Cara mereka:

1) Mantis + PATIENCE = drpd sifat yg terburu2 berubah kpd kesabaran...
[dlm Islam kita diajar utk bersabar..dlm Al-Quran pon byk Allah dh kata..sabar sebenarnya sifat yg agak penting jgak dlm hidup]

2) Viper + COURAGE = seekor ular yg spatutnye ade 'venomed fangs' tapi xde...tapi ia x bermakne ape2 pon..tanpa taring dia tetap berani [sifat yg penting jgak dlm Islam.. tanpa keberanian mcm mane nk berjuang..kn..??]

3) Crane + CONFIDENCE = seekor burung agak hina laa...tapi berjaya membina keyakinan diri [bagaimanakah keyakinan kita dgn Allah?? Adakah IMAN kita masih OK??]

4) Tigress + DISCIPLINE = dia dikatakan 'monster' oleh msyrkt...tapi dgn adenye 'sifu' dia mula blajar untuk berdisiplin dan mengawal baran nye.. [kita sbg seorang Muslim pon perlu berdisiplin...kerana ia dpt membentuk sahsiah Islam kita]

5) Monkey + COMPASSION = seekor monyet yg agak nakal...tetapi dgn sifat belas kasihannye dia guna 'skill' dia utk kebaikan [Rasulullah pon ada sifat belas kasihan terhadap rakyatnya...jadi, kita bagaimana??]

Ini pandangan aku...
x tau laa org laen mcm mane..kn..?? haha

LAGI SATU

aku sebenarnya x suke sgt crite2 melayu...ade laa ckit2 yg aku suke...
tapi kebanyakannye pasal CINTA!..."=,=
tu yg aku x suke tuh...argh
mcm Ombak Rindu ~

LAST KATA

Kung Fu Panda = Non-Islamic Movie but Islamic Values
Ombak Rindu = Islamic Movie but Non-Islamic Values

Peace Out!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...