26.2.12

Orang yang Osem pasti diuji!



As-Salam

"Pernah tak anda mengalami ujian dalam hidup anda??" Kalaulah ditanyakan kepada sesiapa pon soalan ni pasti mereka akan jawab pernah. Ujian bukanlah UPSR, PMR, SPM, STPM, STAM atau apa. Tak mainlah ujian yang senang macam tu (poyo gila!). Ini pasal ujian Allah yang sungguh osem!



Tapi dalam ramai2 ni berapa ramai yang boleh menghadapinya dengan tabah?? Bagi saya, insyaAllah saya akan jawab tak ramai. Memandangkan saya hidup di zaman yang serba moden ni, dalam pemerhatian saya tak ramailah (main cakap saja, haha). Bila ditimpa ujian sikit, rasa menyirap (argh!!!).

Ahmad: aiseh... byk btol lah ujian hari nih.. haish, nyirap btol!
Man: ko dah kenapa?? apsal nih??
Ahmad: pagi tadi kena gigit nyamuk, tgh hari kena kejar kucing kurap, ptg terpijak batu, bla bla bla...
Man: ...(eleh, bukan ape sgt pon! puih!)...


Orang sekarang bila kena ni sikit dah macam "argh", "eww", "erk", "wtf!!" (abaikan yang ni). Terutamanya perempuan (yang gedix lah), kena sikit reaksi over pulak (hehe..oops). Saya tak kata mereka teruk. Tak apalah. Cita rasa masing2, kan?

Ok! Balik kepada topik! Bila fikirkan balik, kenapa sebenarnya Allah bagi kita ujian ye?? Bukankah Allah itu Maha Penyayang?? Kalau Dia sayang kita sudah tentulah dia tak bagi kita ujian yang entah apalah.

Ahmad: Orait! woohoo!
Man: wei! ko asal nak hepi sangat? buang tabiat eh?
Ahmad: ko nak tau tak? aku sminggu nih rase mcm org beriman.
Man: haa??..(gila koot dia nih)..
Ahmad: yela, macam takde ujian. aku tilawah rileks jer. aku bagi nasihat, org ok jer. aku bla bla bla
Man: subhanallah...


Allah berfirman:
"Apakah manusia mengira bahwa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, 'Kami telah beriman', dan mereka tidak diuji?" (29:2)

Ayat yang Osem sekali lagi daripada Allah yang Maha Esa! Dari ayat ni, mengikut kefahaman saya, tidak logik kalau orang yang beriman tu tak ada ujian. Kalau baca ayat yang seterusnya, Allah kata Dia dah uji orang2 sebelum kita (Para Sahabat dan Nabi). Kalaulah Nabi s.a.w. pon diuji sedangkan dia tu sangat Osem, memang tak logiklah kalau kita kata kita dah beriman tetapi takde ujian sangat.

Ahmad: haish.. napelah ujian byk sgt..
Man: memanglah byk.. Allah nk tgk macam mane iman kita..


Ujian ni fungsi dia macam pengukur lah. Ia mengukur tahap keimanan kita. Sebenarnya Allah nak tengok tahap IMAN kita dengan memberi ujian yang sangat dahsyat dan memainkan emosi. Dari sini Allah boleh lihat sama ada kita tabah dan redha dgn ketentuan ilahi atau kita benci dan tak redha (sampai tahap mental pon terjejas, haha).

Bak kata ikhwah2:
"Makin berat dumbbell ujian, makin padu muscle iman"

Bayangkan, IMAN ibarat bodybuilder dan UJIAN ibarat dumbbell yang saaangat berat. Bila mana bodybuilder mengangkat dumbbell, maka otot2 dia akan kuat (sains kot). Jadi, bila IMAN menerima UJIAN yang sangat berat dan berusaha mengatasinya maka IMAN kita seolah2 membesar dan menjadi kuat sepertimana bodybuilder tadi. Osem betol!!

Nak jadi Osem senang saja. Iman kuat, Ujian senang! :)

Wallahu'alam..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...